באופן מפתיע, אימון זוגי יכול להתרחש גם כשרק אחד מבני הזוג מגיע. מערכת יחסים זוגית היא מערכת יחסית (לעומתית), שבה אנחנו ובני/בנות זוגנו מאוד מושפעים (בעיקר באופן לא מודע) מהרגשות, מחשבות, אמונות וכמובן התנהגויות של השני.
כדי להתחיל שינוי בקשר, תזוזה, ריפוי, לעתים מספיק שרק אחד מבני הזוג לוקח אחריות על מקומו/ה בקשר ועל רמת הסיפוק שלו/ה ממנו, ייצר לעצמו בהירות, יתחזק, יברר מהם רצונותיו, ויעבוד על חלקים שלו/ה בקשר - כדי להניע את הצד השני לפעולה גם כן.
שינוי אצל אחד מבני המשפחה/הזוג בהכרח מייצר דינמיקה חדשה בבית. אין ודאות כמובן לאיזה כיוון תתרחש התזוזה, אך ניתן להניח שבמקרה שיש רצון אמיתי ורצון להתפתח ולתקן, גם אם קיימים כמובן קשיים,  הצד השני יושפע מכך לטובה, ובמקרים מסויימים אף יצטרף לתהליך.
כיום קיימות שיטות רבות בשדה הטיפול והאימון הזוגי.
ככלל, מאמן איננו מטפל והגישה האימונית הינה בגובה העיניים כאשר המתאמן הוא המומחה לחייו ותפקידו של המאמן הוא לעזור לו להתחבר למקורות הכח והעוצמה שבתוכו ולפעול מהם.
עם זאת, אימון זוגי הוא תחום ידע שבו הזוגות לומדים ומטמיעים ידע חדש משדה הזוגיות. 
מדובר בתהליך קצר מועד יחסית שבו ניתנים כלים ממשיים לשינוי ההתנהגות בקשר. בני הזוג נחשפים לידע חדש, תקשורת מקרבת, שינוי תפיסות ואמונות מגבילות, והצטיידות בכלים התנהגותיים-פרקטיים שיעזרו להם לצלוח את האתגרים ביניהם בצורה טובה ואוהבת. 
ככלל, שוני אינו מעיד בהכרח על חוסר התאמה.
למעשה, 70 אחוזים (!) מהקונפליקטים בין בני הזוג אינם ברי הסכמה ונובעים משוני אינהרנטי בתפיסות, בערכים, ברקע המשפחתי/תרבותי, ועוד ועוד.
השאיפה באימון הזוגי היא לגשר על הפער במקרים בהם זה אפשרי, וללמוד לחיות טוב יחד בתוך מרחב אי-ההסכמה, במקרים בהם אין אפשרות לגשר על הפער.
השאיפה היא ליצור זוגיות לא מושלמת (שכן אף אחד ואחת מאיתנו איננו מושלם) - אך מאושרת וטובה.
יש מקרים בהם זוגות מגיעים לאימון מאוחר מדי, כאשר הטינה כבר גוברת וההזדמנות לתיקון פחות אפשרית, או שההחלטה כבר התקבלה אבל רוצים "לעשות וי" על טיפול זוגי. גם פרידה היא אקט זוגי וניתן בהחלט לעבור אותה בצורה מכבדת, בייחוד כאשר ילדים מעורבים בעניין.
חשוב לזכור כי פרידה איננה כישלון. מטרתה של מערכת יחסים בחיינו איננה לשרוד ובהכרח להאריך ימים אלא להעביר אותנו מסע של התפתחות אישית. כמובן שהשאיפה שלנו היא לעשות זאת יחד, אך ישנם בהחלט מקרים בהם ההתפתחות המשמעותית וההתקדמות האישית שלנו קורית דווקא מתוך החלטה לעזוב ולהתחיל מחדש. 
תהליך האימון יכול לסייע לבני הזוג, יחד ולחוד, לצאת מחוזקים לדרך חדשה, להשלים עם סיומו של הקשר וללוות אותם בדרכם החדשה.